fredag 2 mars 2012

Rasismen mot tiggarna

I min hemstad i Örebro hade vi under förra året en familj romer från Rumänien som försökte skapa sig ett bättre liv här än i sitt hemland. Det gick inte alls bra, de hamnade tiggande på Örebros gator och levde i ett ihopsnickrat sjul i utkanten av ett bostadsområde, nära någons pulkabacke. Mitt i någon slags svensk idyll.

Förra året rasade också en debatt om att förbjuda tiggeri. Stockholmspolisen tvångsdeporterade ett 30-tal romer som de tyckte inte hade rätt att tigga där. Sverigedemokraterna gjorde till sin käpphäst att förbjuda de där invandrartiggarna. (Det har jag skrivit mer om här: SDs förslag att förbjuda tiggeri skiner av rasism)


Hemma i min hemstad Örebro tyckte jag att polisens dåvarande informatör gjorde rasistiska anspelningar när han i flera uttalanden menade på att det "ofta" finns kriminella nätverk i bakgrunden. Han skapade en bild genom media av att dessa tiggande romer var tjuvar, hade med tjuvar att göra, men behövde aldrig belägga detta.

Om vi istället försöker sätta oss in och förstå, pratar med dessa människor, så kryper det fram en annan bild. Det var inget slott fullt med tjuvgods som dessa människor levde i, de levde i ett unket skjul. De är romer och tillhör därmed europas mest utsatta folkgrupp. De förföljs alltid av rykten om att de är tjuvar och har fuffens för sig. Kanske var det därför som ingen ifrågasatte när polisens egen informatör slänger ur sig rasistiska anspelningar han aldrig behöver belägga.

Europarådet kom i förra veckan med en rapport om rasismern mot romer och den otroliga utsatthet som de lever under i Europa. Sverige får sin beskärda del av kritiken då vi utvisar en hel del romer till osäker framtid.

Strukturell rasism mot romer
Strukturell rasism är för mig när exempelvis myndigheter gör anspelningar mot att människor skulle vara tjuvar för att de kommer från ett visst land eller tillhör en folkgrupp. Dessa strukturer bärs upp av aktörer såsom polisens dåvarande införmatör i min hemstad men också av de lokala Sverigedemokraterna som vill förbjuda tiggeri.

Vi har en aktör som människor litar på som far med osanning och hittepå och spär på redan etablerade fördomar. Sedan sveper nästa aktör in och försöker förbjuda något som människor tror är ett problem utifrån vad den första aktören sagt. Den rasistiska strukturen återskapas och fördomarna förnyas och får fortsatt liv.

Bara för att vi i Ungdom Mot Rasism vill prata om rasistiska strukturer får vi inte glömma bort att ifrågasätta de aktörer som upprätthåller eller återskapar rasistiska stukturer som diskriminerar människor.

Behandlas inte som lika mycket människor som andra
Egentligen ville jag mest skriva om hur fruktansvärt äckligt det är att se när samhället tar sin hand ifrån några, bara för att det enkelt går att peka på att de inte tillhör "oss". Trots att de är lika mycket här i Sverige som vi andra så har de inte samma rättigheter, de är tydligen inte lika mycket människor och förtjänar inte ett lika drägligt liv som vi andra. De kan tydligen gott bo i sitt skjul byggt av små träbitar och plastskräp. De kan minnsan gott sitta på Örebros gator och tigga, utan att någon myndighet eller socialtjänsten har ett ansvar att göra något. Det är för mig ett svek mot mänskligheten och människovärdet.

Kanske håller du inte med mig om just detta sista, men jag hoppas du håller med mig om det övriga i blogginlägget. Vi måste åtminstone bekämpa rasismen, men jag hoppas så innerligt att du har samma syn på medmänsklighet som jag.

För jag blir upprörd. Och provocerad. De tillhör en folkgrupp som lever i utsatthet på grund av rasism och diskriminering som frodas i Europa just nu. De försöker skapa sig ett bättre liv någon annanstans. Men även där(här) bemöts de med misstänksamhet från våra myndigheter och ingen vill ta ansvar för att hjälpa dessa människor som fallit offer för något som kallas rasifiering. De är "dem" som inte passar in, som inte klär sig som oss, inte pratar samma språk och som "vi" nog inte vill ha här. De är rasismens offer som ingen vill ha med att göra.

Vi måste bli bättre på att prata om den rasism som drabbar romer. Tystnaden är inte okej.

Niclas Persson
Styrelesledamot, Ungdom Mot Rasism

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar