onsdag 24 augusti 2011

Hur ska man egentligen ta debatten om rasismens konsekvenser på bästa sätt?

Det är en fråga som jag stångats med de senaste veckorna. Som jag stångas lite med idag. Borde jag läsa den rapport om antisemitism och islamofobi som integrationsminister Erik Ullenhag fått från Forum för levande historia. Eller borde jag försöka se om jag kan få en vettig diskussion med rasisterna som stormat twitter och den tidigare populära hash-taggen för svensk politik #svpol.

Att få en bra kunskapsgrund att stå på är såklart otroligt viktigt för att kunna ha bra samtal om rasismens och dess effekter. Men den debattnivå som förekommer ute i kommentarsfälten och nu även på twitter främjar inte en saklig och intellektuell debatt. Så svaret jag kommit fram till är att vi antirasister måste gå en mellanväg.

Vi kan inte låta oss hamna i pajkastning, vilket det tyvärr ofta blir när man får osakliga och ofta rasistiska kommentarer som svar på stora frågor. Men vi kan heller inte prata om alltför djupa och filosofiska saker som människor inte har en chans att relatera till. Vi måste kunna bemöta myterna och lögnerna, men göra det ofta och på ett sätt som folk förstår.

Vi måste möta och erbjuda ett motstånd till det hat och misstänkliggörande som sprids på internet, och som ökat den senaste tiden. Det tar en del energi, men att säga emot och stå upp för mångfald och demokrati är viktigt.


Jag hänger en hel del på twitter och brukar emellanåt hamna i långa och tradiga diskussioner med rasister, men det är på något sätt värt det. Kanske främst för att andra känner hopp att någon säger emot, men också för att det emellanåt kommer en seger i att en meningsmotståndare faktiskt vågar erkänna att de förstår hur man tänker. Alla vill inte förstå, det märker man rätt snabbt. De är rädda för att lyssna på vad man säger, därför tror jag det är viktigt att vi blir fler som säger vad vi tänker. Då måste de kämpa allt hårdare med att inte vilja förstå och att stänga världen ute.

Men nu har jag bestämt mig att läsa den där rapporten, kanske kan någon av er logga in på twitter och diskutera hur vi ska minska rasismen i samhället.

och så lovar jag att återkomma med nytt inlägg när jag läst min hemläxa.

Niclas Persson
Styrelseledamot, Ungdom Mot Rasism


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar